FIN
Näytä Poimuri

Poimurin avulla voit pyytää lisätietoa lajista sähköpostiisi.

Lajimaatti
Eikö tämä olekaan sinun lajisi? Klikkaapa yllä olevaa banneria, niin Lajimaatti auttaa etsimisessä


Lajista on lisää kuvia FB-sivulla.

Katso yllä olevasta bannerista panoramanäkymä liikuntasaliin.


Linkkejä

Urheiluseura Tapanilan Erä
Sisäänkäynnit

Taustaa

Kiertoharjoittelutunti on ohjattua kuntosaliharjoittelua. Tässä harjoittelumuodossa yhdistyvät sekä lihaskunto että aerobinen harjoittelu. Tunti alkaa yhteisellä alkuverryttelyllä, jossa lämmitellään keho liikkeelle.

Jokaisessa laitteessa/ suorituspaikassa harjoitellaan noin minuutin ajan, jonka jälkeen kaikki vaihtavat samanaikaisesti seuraavaan harjoituspaikkaan/ laitteeseen. Kokonaisvaltainen harjoitus, jossa jokainen voi liikkua oman kunnon mukaan. Tunti päättyy ohjattuun loppuvenyttelyyn.

Harjoitusmuoto on saanut paljon kiitosta viime vuonna eläkeikäisten keskuudessa. Yleinen huomio on ollut, että kunto on kasvanut roimasti perinteiseen kuntosalilla harjoitteluun verrattuna.

Kiertoharjoittelutuntien ohjauksesta vastaa urheiluseura Tapanilan Erä. Lisätietoa lajista, hinnoista, ilmoittautumisesta ym. saat numerosta 029 193 4200 tai urheiluseuran nettisivuilta. Tunnit järjestetään Tapanilan Urheilukeskuksen Liikuntasali 3:ssa.

Harrastajaprofiili/ Esa Nick

1. Nimi, ikä, laji
Esa Nick, 67 vuotta, eläkeikäisten liikunta.

2. Kuinka kauan olet harrastanut lajiasi?
Eläkeläisenä noin neljä vuotta, mutta sitä ennen kävin miesten aerobicissa yli 10 vuotta.

3. Kuinka usein käyt treeneissä?
Pyrin käymään kaksi kertaa viikossa.

4. Onko sinulla muita liikuntaharrastuksia?
Perusliikuntaa kuten kävelyä, pyöräilyä ja hiihtoa vuodenaikojen mukaan.

5. Mikä on paras saavutuksesi lajissasi/ urheilussa yleensä?
Paras saavutus on se kun on saanut käydä säännöllisesti liikkumassa ja tuntee että keho on kunnossa. Nuorempana harrastin juoksua ja tuli juostua puolimaratoneja alle puolentoista tunnin.

6. Onko sinulla (kisa)tavoitteita, joita varten treenaat?
Tässä eläkeikäisten liikunnassa tavoitteenani on se, että lihaskunto ja tasapaino pysyvät mahdollisimman pitkään sellaisina, että pystyy liikkumaan omin voimin.

7. Mikä lajisi treeneissä on parasta?
Liikuntatunnit ovat asiantuntevasti ohjattuja ja niillä harjoitetaan kehon kaikkia osia, myös nostetaan pulssia. Oman kunnon vaihdellessa voi tehdä liikkeitä vointinsa mukaan. Eritasoiset harrastajat voivat olla samassa ryhmässä. Harjoituksen jälkeen tuntee liikkuneensa ja mielialakin on korkealla.

8. Millaiselle henkilölle harrastamasi laji sopii?
Laji sopii kaikille eläkeikäisille, sekä miehille että naisille. Jos henkilöllä on sairauksia hänen täytyy keskustella niiden mahdollisesti aiheuttamista liikuntarajoituksista hoitavan lääkärinsä kanssa.

9. Mitä lajisi vaatii harrastajalta?
Harjoituksissa on käytävä säännöllisesti. Koska liikunta tapahtuu ryhmässä , on sopeuduttava ohjaajan laatiman tunnin sisältöön ja keskityttävä liikkeiden suorittamiseen.