FIN
Näytä Poimuri

Poimurin avulla voit pyytää lisätietoa lajista sähköpostiisi.

Lajimaatti
Eikö tämä olekaan sinun lajisi? Klikkaapa yllä olevaa banneria, niin Lajimaatti auttaa etsimisessä



Lajista on lisää kuvia FB-sivulla.


Katso yllä olevasta bannerista näkymä tatameille.


Linkkejä

Tapanilan Erän jujutsujaos
Kali Sikaran International
Wikipedia

Taustaa

Kali Sikaran on filippiiniläinen taistelulaji, johon kuuluu asetekniikat (kepit (lyhyttä ja pitkää), puukko ja miekka), lisäksi puolustautuminen aseettomana aseellista hyökkääjää vastaan. Sikarania (filippiiniläistä potkunyrkkeilyä), Panantukania (filippiiniläistä nyrkkeilyä) yms.

Harjoittelu aloitetaan erilaisilla drilleillä, joissa käytetään keppejä, puukkoa ja miekkaa tai potkuja ja lyöntejä. Tällä hahmotetaan eri lyöntikulmia yms. Siitä jatketaan sitten kevyeen sparriin (harjoituksissa harvemmin, mutta sitäkin hauskempaa), jossa käytämme suojana kypärää ja hanskoja (keppi- tai puukko-ottelua, mukana potkut ja lyönnit).

Kali Sikarania voi harrastaa Tapanilan Urheilukeskuksen Eräsalin tatameilla. Urheiluseura Tapanilan Erän jujutsujaosto tarjoaa lajiin oivalliset harrastamisen mahdollisuudet. 

Harrastajaprofiili/ Arto Flink

1. Nimi, ikä, laji
Arto Flink, 42 vuotta, Kali Sikaran.

2. Kuinka kauan olet harrastanut lajiasi?
4 vuotta.

3. Kuinka usein käyt treeneissä?
Kali Sikarania 2 – 3 kertaa viikossa sekä JuJutsua 3 kertaa viikossa.

4. Onko sinulla muita liikuntaharrastuksia?
Lisäksi muuta satunnaista kuntoliikuntaa.

5. Mikä on paras saavutuksesi lajissasi/ urheilussa yleensä?
Parhaina saavutuksina Kalissa on uusien tekniikoiden oppiminen ja oivaltaminen. Urheilussa/liikunnassa yleensä muutamia puoli- ja kokomarathoneja sekä Finlandiahiihtoja kunnialla maaliin asti.

6. Onko sinulla (kisa)tavoitteita tms., joita varten treenaat?
Tavoitteena on kehittyä lajissa ja saavuttaa hyvä taso perustekniikoissa. Samalla graduoida tasoja kehityksen mukaan.

7. Mikä lajisi treeneissä on parasta?
Laji on erittäin monipuolinen. Lajiin kuuluu useita osa-alueita: yhden ja kahden kepin tekniikat, pitkä keppi, puukko, panantukan (Filippiiniläinen nyrkkeily, ”dirty boxing”), sikaran (Filippiiniläistä potkunyrkkeilyä) ja aspada y daga (miekka ja puukko). Treenit koostuvat yleensä kahden osa-alueen harjoitteista. Monipuolista tekniikkaharjoitusta. Harjoitteissa oppii eri etäisyyksien hahmottamisen ja liikkumista. Lisäksi harjoituksissa teemme ajoittain keppi ja puukko-ottelua (”kevyttä sparria”).

8. Millaiselle henkilölle harrastamasi laji sopii?
Laji sopii kaikille. Jokainen pääsee harjoittelemaan omalla tasollaan. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita itsepuolustus tai taistelulajeista. Lajissa paljon yhtymäkohtia erilajeihin, jota kautta saa uutta näkemystä myös muihin lajeihin.

9. Mitä lajisi vaatii harrastajalta?
Ei mitään erikoisvaatimuksia. Hyvä keskittymiskyky on tarpeen, varsinkin keppiharjoittelussa. Ihan pienistä kolhuista ei kannata välittää, niitä harjoitusten tuoksinassa saattaa tulla.