FIN
Näytä Poimuri

Poimurin avulla saat lisätietoa kehonhuoltotunneista.

Lajimaatti
Eikö tämä olekaan sinun lajisi? Klikkaapa yllä olevaa banneria, niin Lajimaatti auttaa etsimisessä

Taustaa

Kehonhuoltotuntien ohjauksesta vastaa urheiluseura Tapanilan Erä. Valittavanasi on kertamaksu- ja kausiluonteisia kursseja.

Lisätietoa lajeista, hinnoista, ilmoittautumisesta ym. saat numerosta 029 193 4200 tai urheiluseuran nettisivuilta

Kaikki liikuntahetket järjestetään Tapanilan Urheilukeskuksen liikuntatiloissa (Erätie 3, 00730 Helsinki).

Linkkejä

Urheiluseura Tapanilan Erä
Liikuntasali 1
Liikuntasali 2
Liikuntasali 4
Studio

Kehonhuoltotuntien sisältökuvaukset

Urheiluseura Tapanilan Erän harrasteliikuntatarjonnan löydät täältä. Niistä saat lisätietoa numerosta 029 1934 200.


Asahi

Terveysliikuntajärjestelmä, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliiikunnan parhaat perinteet. Liikkeissä koko keho avataan systemaattisesti niskoista nilkkoihin. Asahissa tehtävät liikkeet ovat yksinkertaisia, rauhallisia ja pehmeitä ja ne tehdään hengityksen tahdissa. Asahi-terveysliikunta on tarkoitettu ennaltaehkäiseväksi sekä jo syntyneitä ongelmia hoitavaksi.

Astangajooga

Astangajooga on dynaaminen joogalaji, jossa keskitytään samanlaisena toistuvien liikesarjojen suorittamiseen hengityksen tahdissa. Liikesarjojen ja syvennetyn hengityksen johdosta verenkierto ja aineenvaihdunta tehostuvat, jolloin hengityksen ja hikoilun avulla poistuu tehokkaasti kuona-aineita kehosta. Astangajoogan avulla keho tulee joustavammaksi ja voimistuu. Tietoisen hengityksen, asanoiden, katseen meditatiivisen kohdentamisen ja keskittymisen avulla kehitetään kehon ja mielen hallintaa.

Chiball

Chiball on pehmeän helppoa ja rentouttavaa, mutta tehokasta liikuntaa aromapallon kanssa. Chiball-tunnilla sekä keho että mieli rentoutuvat. Tunnilla yhdistyvät mm. tai-chi, jooga, pilates.

Flow-yoga

Flow Yoga on dynaaminen tunti, jossa kehon liikkeet ja asanat yhdistyvät toisiinsa hengityksen johdattamana. Tunnit lisäävät kehossa voimaa, kestävyyttä ja joustavuutta. Jokainen tunti on erilainen ja on usein rakennettu jonkin teeman ympärille. Tunnilla saattaa olla elementtejä pilateksesta ja tanssista. Tunnilla soi musiikki, joka toimii inspiraation lähteenä joogaharjoitukselle.

Jooga Iyengarin mukaan

Jooga Iyengerin mukaan etenee fyysisen tarkkuuden ja anatomisesti tasapainoisen linjauksen kautta. Opetuksessa kiinnitetään huomiota jalkaterien, käsien ja lantion sijaintiin sekä selkärangan, käsivarsien ja jalkojen linjaukseen. Linjauksen kautta jooga-asanoista tulee turvallisia. Lisäksi tunnilla on yleensä teema, jonka kautta harjoitusta lähestytään.

Mindfulness

Mindfulness on hyväksyvää, tietoista läsnäoloa. Tietoisuustaitojen harjoittelu auttaa pysähtymään arjessa sekä huomaamaan tavallisessa elämässä ilon ja onnen asioita. Se auttaa parantamaan unen laatua, lieventää alakuloa ja kesyttää kiireen. Kurssilla on joka kerta lyhyt teoriaosuus, keskustelua ja harjoittelua. Kurssin hintaan sisältyy tupla-cd kotiharjoittelua varten.

Niska-hartiatunti

Tämä tunti keskityy niska-hartiaseudun lihasten vahvistamiseen, liikkuvuuteen ja ryhtiin. Tunti alkaa lämmittelyllä, jossa erilaiset rullaukset ja kierrot avaavat jumittuneita lihaksia. Lämmittelyn jälkeen vahvistetaan lihaksia, ja tunti päättyy venyttelyyn sekä lihasten rentouttamiseen.

Odottavien ja synnyttäneiden jooga

Näillä joogatunneilla tehdään lempeitä ja rentouttavia sekä vahvistavia liikkeitä. Harjoittelun kautta oman muuttuvan kehon tuntemus kasvaa. Harjoittelulla voi saada apua selkäkipuihin, lihaskramppeihin, väsymykseen ja verenpaineeseen. Myös synnytyksestä palautuva keho hyötyy harjoitteista. Harjoittelulla vahvistetaan tasapainoa, ylläpidetään hyvää aineenvaihduntaa, lievitetään stressiä ja rentoutetaan rasittuneita lihaksia. Kokemus, että voi itse vaikuttaa omaan olotilaan, vahvistaa luottamusta omaan kehoon ja mieleen ja esimerkiksi vähentää synnytyspelkoa.

Pilates

Pilates on kehonhallintaa, jonka avulla lisätään voimaa ja kestävyyttä vartaloon. Pilates keskittyy keskivartalon hallintaan ja kehon syvien lihasten vahvistamiseen.

Alkeis-/ selkäpilates

Alkeisharjoittelun lisäksi pilatesta soveltaen selkäkivuista kärsiville kuntouttavia harjoituksia. Kuitenkin ryhmänä, ei yksilökeskeisesti.

Taiji

Taiji on perinteinen kiinalainen taistelutaito. Nykyisin laji tunnetaan terveyttä edistävänä liikuntana, jossa pyritään käyttämään kehoa kokonaisvaltaisesti ja liikkeen avulla rentouttamaan keho ja mieli.

Venyttely

Lyhyt ja helppo alkulämmittely noin 10-15 min. Lämmittelyn jälkeen vahvistetaan vatsa- ja selkälihaksia, jonka jälkeen siirrytään venyttelyyn. Tunti koostuu pitkistä rauhallisista venytyksistä.

Yin-jooga

Yinjooga perustuu pitkäkestoisiin venytyksiin (3-5 min.) hengittämällä tietoisesti oman luonnollisen hengitysrytmin mukaan. Asennot eli asanat muokkautuvat ohjaajan avulla henkilön kehonrakenteen ja tarpeiden mukaan jokaiselle sopivaksi, jotta kohdealueeseen saadaan tuntuma. Äärivenytyksiä ei kuitenkaan haeta, vaan asentoja, joissa voi rentoutuen olla pidempään. Painovoima ja rentous ovat venytysten takana. Harjoitus kohdistuu sidekudokseen. Stimuloimalla sidekudosta se saadaan vahvistumaan ja suojaamaan kehoa sekä palautumaan rasituksesta. Harjoitus on meditatiivinen, samalla harjoitellaan hyväksyvää läsnäoloa. Tunnille osalistuminen ei edellytä aiempaa kokemusta joogasta. Ei kuitenkaan suositella puoleen vuoteen synnytyksen jälkeen.

Qiflow

Taijihin, joogaan, pilatekseen ja syvävenyttelyyn pohjautuva hyvänolon tunti. Tunnilla vahvistetaan kehon syviä lihaksia ja lisätään liikkuvuutta. Tunti päättyy ihanaan rentoutukseen.

Äijävenyttely

Miesten oma venyttelytunti. Lyhyt ja helppo alkulämmittely noin 10-15 min. Lämmittelyn jälkeen vahvistetaan vatsa- ja selkälihaksia, jonka jälkeen siirrytään venyttelyyn. Tunti koostuu pitkistä rauhallisista venytyksistä.