FIN
Näytä Poimuri

Poimurin avulla voit pyytää lisätietoa lajista ja/ tai tarjouspyynnön yritysryhmän virepäivän seinäkiipeilystä.


Katsovideo

Katsopa video, jossa Joanna Kuvaja kohoaa korkeuksiin. Sykkeen nousemista analysoi Tommi Evilä.


Lajimaatti
Eikö tämä olekaan sinun lajisi? Klikkaapa yllä olevaa banneria, niin Lajimaatti auttaa etsimisessä


Tutustu Kiipeilykeskuksen omiin facebook-sivuihin ylläovesta linkistä.

Tutustu kiipeilykeskuksen tiloihin panoramakuvien avulla.

Linkkejä

Helsingin Kiipeilykeskus
Tapanilan Erän kiipeilyjaosto
Suomen kiipeilyliitto
Wikipedia
Kiipeilyn alkeiskurssit

Taustaa
Seinäkiipeily on urheilumuoto, jossa kiivetään seinään kiinnitettyjä otteita pitkin. Seinäkiipeily on kalliokiipeilyn sisäurheilumuoto.

Kalliokiipeily on yksi kiipeilyn lajeista. Siinä kiipeillään luonnon kallioseinämiä yleensä turvaköysien avulla. Matalia seinämiä saatetaan kiipeillä ns. boulderoimalla ilman köysiä. Kalliokiipeilystä kehittyi sisälaji seinäkiipeily.


Boulderointi tarkoittaa kiipeilyä matalilla kiipeilyseinillä, kallioilla tai siirtolohkareilla ilman varsinaisia varmistusvälineitä.


Lähde: Wikipedia

Tärkeä osa Tapanilan Urheilukeskusta on Helsingin Kiipeilykeskus, joka eräänä Pohjolan suurimmista vetää puoleensa niin lajin pitkäaikaisia harrastajia kuin lajiin tutustuvia ensikertalaisiakin. 

Helsingin Kiipeilykeskus tarjoaa lajiin oivalliset harrastamisen mahdollisuudet.  

Kiipeilykokeilu

Kiipeilemään pääsee ilman aiempaa kokemusta ja ennakkovarausta. Lisätietoa kiipeilykokeilusta löydät täältä. Jos tulet isomman ryhmän kanssa, lue ryhmien ohjatuista kiipeilykokeiluista täältä.

Alkeiskurssit

Voit aloittaa seinäkiipeilyn Helsingin Kiipeilykeskuksen ohjatulla alkeiskurssilla (1 x 3 tuntia),  ja sen suoritettuasi syventää osaamistasi muilla kiipeilykursseilla. Lisätietoa kiipeilykursseista on täällä.

Ohjatut kiipeilykokeilut ryhmille

Seinäkiipeily on Tapanilan Urheilukeskuksen suosituimpia virkistyspäivän aktiviteetti. Siinä enintään 20 hengen ryhmä saa 1,5 tunnin aikana runsaasti mukavia kokemuksia asiantuntevan ohjaajan avulla Kiipeilykeskus järjestää myös kalliokiipeilykokeiluja sekä köysilaskeutumisia yritysten omilta katoilta!

Pyydä tarjous ryhmän kiipeilykokeilusta tältä sivulta löytyvän Poimurin avulla tai täältä löytyvällä tarjouspyyntölomakkeella.

Viikoittaiset junnuryhmät

Kiipeilykeskuksen junnuryhmät on tarkoitettu innokkaille pikkukiipeilijöille viikoittaiseen harrastamiseen ryhmissä kiipeilyohjaajan johdolla. Lapset opettelevat ryhmissä myös toistensa varmistamista ohjaajan valvonnassa. Ryhmät on 9-16-vuotiaille. Lisätietoa löydät täältä.


Harrastajaprofiili/ Valtteri Pulkkinen

1. Nimi, ikä, laji
Valtteri Pulkkinen, 28, kiipeily.

2. Kuinka kauan olet harrastanut lajiasi?
Aloitin kiipeilyharrastuksen 12-vuotiaana urheiluseura Tapanilan Erän junnuryhmissä. Neljä vuoden junnukiipeilyuran jälkeen pidin kuusi vuotta taukoa kiipeilystä, mutta 2007 kesällä sain uuden kipinän lajiin kalliokiipeilyn kautta ja liityin takaisin Tapanilan Erän kiipeilyjaostoon. Jaoston kautta löytyikin uusia kiipeilykavereita, mikä mahdollisti säännöllisen köysikiipeilyn harrastamisen.

3. Kuinka usein käyt treeneissä?
Junnuna treenasin 4-6 kertaa viikossa tarkasti laadittuja treeniohjelmia noudattaen, minkä vuoksi into lajiin pääsikin lopahtamaan. Nykyään kiipeilen 3-4 kertaa viikossa ilman sen kummempaa treeniohjelmaa. Kesäisin kiipeilen ulkona ja talvisin sisäseinillä.

4. Onko sinulla muita liikuntaharrastuksia?
Frisbeegolf, lumilautailu, pyöräily ja joskus aikoinaan bike-trial. Viimeisestä trial-ajokerrasta on tosin jo aikaa, mutta pyörä on yhä tallella.

5. Mikä on paras saavutuksesi lajissasi/ urheilussa yleensä?
Junnuna tuli voitettua oman ikäluokan SM- ja PM-mestaruus. Viime vuosien suoritukset ovat painottuneet haastaville ulkokallioreiteille.

6. Onko sinulla (kisa)tavoitteita tms., joita varten treenaat?
Lähitulevaisuuden tavoite on pitää kroppa kunnossa ja välttää kiipeilyssä esiintyvät vammat sekä tietysti nostaa omaa kiipeilytasoa niin boulder- kuin köysireiteilläkin.

7. Mikä lajisi treeneissä on parasta?
Luonnossa oleminen ja (kettuilevat) kaverit.

8. Millaiselle henkilölle harrastamasi laji sopii?
Oikeastaan kenelle tahansa, joka haluaa haastaa itsensä. Lapsille, nuorille ja vanhoille. Miehille ja naisille. Kaikentasoisille harrastajille löytyy aina omantasoisia tai haastavia kiipeilyreittejä (niin sisältä kuin ulkoa).
Helpoimmat reitit vastaavat tikapuiden kiipeämistä.

9. Mitä lajisi vaatii harrastajalta?
Kehonhallintaa, hyvää motoriikkaa jaloilta ja käsiltä sekä oikeanlaista kiipeilytekniikkaa.Vaikka en miellä kiipeilyä voimalajina, niin en kuitenkaan voi sanoa, etteikö siitä olisi hyötyä. Näiden lisäksi kehittymisen kannalta on tärkeää voittaa putoamisen pelko. Kiipeilyharrastuksen aloittaminen on kuitenkin mahdollista, vaikka olisi surkea kaikissa osa-alueissa. Kova motivaatio riittää!